Szlaki rowerowe gminy Miłakowo

Gmina Miłakowo ze względu na urozmaiconą rzeźbę terenu oraz liczne walory przyrodnicze jest doskonałym miejscem dla rowerzystów. Miłośnicy wycieczek rowerowych mogą wyruszyć w trasę 4 oznakowanymi szlakami rowerowymi: czerwonym (31,1 km.), zielonym (20,9 km.), żółtym (20,6 km.) oraz czarnym (9.3 km.).

Szlak żółty – 20,6 km.

Przebieg: Miłakowo – Książnik – Ponary – Roje – Bolity Stare – Warkały – Miłakowo

Szlak dobrze oznakowany standardowymi znakami. Zaczyna się na skrzyżowaniu w okolicy Domu Kultury, gdzie na parkingu można bezpiecznie pozostawić samochód. Szlak przeznaczony jest na krótkie wycieczki krajoznawcze zarówno dla turystów jak i mieszkańców Miłakowa i okolic, możliwy do przejechania w około 2 godziny. Jest to szlak raczej widokowy, choć ma dwa dłuższe odcinki leśne. Około kilometra za miastem, szlak skręca w polną drogę – jadąc prosto dojedziemy do dzikiego kąpieliska nad jeziorem Mildzie. W Książniku warto obejrzeć miejscowy kościółek. Dalej szlak prowadzi trochę polną drogą i trochę przez las. Na odcinku od Ponar do Roi szlak łączy się z siecią szlaków rowerowych okolic Morąga, przebiegając na tym odcinku wspólnie z czerwonym szlakiem dookoła jeziora Narie. W Ponarach warto zobaczyć pozostałości parku dworskiego, zabudowań przydworskich i samego dworu. W Bolitach Starych trzeba zachować ostrożność na krótkim odcinku ruchliwą szosą. Przepływa tu Naryjska Struga, która łączy jezioro Narie z dorzeczem rzeki Pasłęki. Za Bolitami przekraczamy torowisko dawnej linii kolejowej Morąg – Orneta rozebranej po II Wojnie Światowej. W Warkałkach remontowany charakterystyczny budynek dawnego dworu oraz ponownie wspólny odcinek – tym razem z zielonym szlakiem rozpoczynającym się i kończącym również w centrum Miłakowa. Jadąc z dziećmi za Warkałami można zmienić szlak na zielony, ponieważ jadąc dalej żółtym wjedziemy do Miłakowa dosyć ruchliwą drogą wojewódzką.

Szlak zielony – 20,9 km.

Przebieg: Miłakowo – Henrykowo – Warkały – Warkałki – Stabudniki – Warkałki – Rudniki – Różnowo – Miejski Dwór – Miłakowo.

Szlak dobrze oznakowany standardowymi znakami. Zaczyna się na skrzyżowaniu w okolicy Domu Kultury. Szlak przeznaczony jest na krótkie wycieczki krajoznawcze zarówno dla turystów jak i mieszkańców Miłakowa i okolic, możliwy do przejechania w około 2 godziny. Szlak widokowy, z jednym krótkim odcinkiem leśnym. Wyjeżdżając z Miłakowa przekraczamy torowisko dawnej linii kolejowej Morąg – Orneta rozebranej po II Wojnie Światowej. Niedaleko za nią po prawej stronie znajduje się pomnik przyrody – sosna Antoniego. W Warkałach na krótko spotkamy żółty szlak rowerowy. Dalej szlak prowadzi polną drogą pośród pojedynczych gospodarstw, rzadko rozrzuconych po okolicy. W Stabunikach, za stawem znajduje się duży dom byłych właścicieli stawów i okolicznych pól. Prowadził tędy niegdyś trakt w kierunku Strużyny, położonej po drugiej stronie doliny rzeczki Miłakówki. Za osadą szlak skręca w lipową aleję położoną na skraju lasu. Na następnej górce po prawej w lesie pozostałości kurhanów z czasów pruskich. W Warkałkach przy drogowskazach skręcamy w lewo mijając budynek dawnej szkoły – jej wielkość świadczy o ilości mieszkańców okolicznych wsi. Za wsią wyjątkowo widokowy odcinek polną drogą, która przecina dolinę uznawaną za początek rzeki Wąskiej, przepływającej przez Pasłęk i wpływającej do jeziora Druzno pod Elblągiem. Za Gudnikami jadąc polnymi drogami na krótko będziemy na terenie Gminy Godkowo, a wyjeżdżając na asfalt spotkamy czarny szlak rowerowy, który będzie nam towarzyszył aż do Rożnowa. Po dojechaniu do głównej drogi asfaltowej za Rożnowem, można skręcając w lewo pojechać krótszą drogą do Miłakowa, jeśli jednak chcemy jeszcze coś zobaczyć trzymajmy się szlaku. W Miejskim Dworze też znajdziemy pozostałości dawnego majątku, a opuszczając wieś będziemy mieli przed sobą panoramę Miłakowa. Do miasta wjeżdżamy polną drogą od strony dawnego dworca kolejowego. Dalej znaki szlaku prowadzą do miejsca startu.

Szlak czarny – 9,3 km.

Przebieg: Bieniasze – Trokajny – Boguchwały.

Szlak nieoznakowany, możliwy do zdobycia wyłącznie z pomocą mapy. Jest to szlak łącznikowy umożliwiający wycieczkę w formie pętli wykorzystując inne szlaki. Szlak zaczyna się w Bieniaszach przy odbudowanym dworze, spełniającym obecnie funkcje pensjonatu. Przechodzi tu czerwony szlak prowadzący pętlą z Miłakowa. Szlak prowadzi przez niewielką wieś Trokajny z pozostałościami niewielkiego dworu oraz w okolicy dawnego majątku Sąglewo, gdzie można podziwiać stada danieli hodowanych tu jako zwierzęta gospodarskie. Szlak kończy się w Boguchwałach przy kościele, gdzie przechodzi czerwony szlak rowerowy dookoła jeziora Narie.

Szlak czerwony – 31,1 km.

Przebieg: Miłakowo – Pawełki – Stolno – Polkajny – Pityny – Raciszewo – Bieniasze – Mysłaki – Miłakowo.

Szlak nieoznakowany, dość trudny, możliwy do zdobycia wyłącznie z pomocą mapy. Zaczyna się w okolicy Domu Kultury. Za Miłakowem prowadzi dawnym torowiskiem linii kolejowej Morąg – Orneta. To leśny odcinek, na którym zwróćmy uwagę na dwa duże przepusty pod torowiskiem, którymi przepływa rzeka Miłakówka. Przed wiaduktem w okolicy wsi Głodówko szlak opuszcza torowisko i prowadzi dalej polną drogą w kierunku nieistniejącej wsi Pawłowo. Na dalszym odcinku roztacza się widok na pradolinę Pasłęki, która na tym odcinku była niegdyś granicą historycznej Warmii. Szlak prowadzi do głównej drogi Miłakowo – Orneta, gdzie po skręcie w prawo i w lewo znów będziemy na podrzędnej drodze prowadzącej tym razem do wsi Stolno. W Stolnie można z daleka podziwiać odnowiony pałac, niestety nie udostępniany do zwiedzania. Musimy tu znaleźć między domami po prawej, oficjalną drogę prowadzącą w kierunku lasu i dalej do wsi Polkajny. Po drodze będziemy jechali aleją dębową, która jest pomnikiem przyrody. Za Polkajnami ponownie widokowy odcinek. Dalej jedziemy w kierunku na Klugajny, za lasem skręcamy w kierunku Pityn (przy moście na Pasłęce). Tu musimy znaleźć dalszą drogę w kierunku Raciszewa. Za Raciszewem jadąc w lewo dotrzemy do Wojciech, gdzie jest zielony szlak rowerowy prowadzący do Świątek. My kierujemy się w prawo, drogą w kierunku Bieniasz.  Przed dworem w Bieniaszach spotkamy czarny szlak łącznikowy prowadzący do Boguchwał. Jednak nasz szlak prowadzi stąd główną drogą asfaltową przez Mysłaki, prosto do Miłakowa.